Onderhoud

Hydro-Techniek Heerhugowaard doet voor diverse klanten periodiekonderhoud aan hun hydraulischsysteem. Bij dit onderhoud worden de volgende punten bekeken:

  • Het controleren van de werking van het systeem
  • Het meten van druk en flow
  • Olieanalyse 
  • Deeltjestelling
  • Het nakijken op olie lekkage 
  • Het nakijken van de hydrauliek slangen op beschadigingen en droogte scheurtjes
  • Het testen van de beveiligingen (minimaal olieniveau, temperatuur, noodstop e.d.)

De olieanalyse is een belangrijk instrument hier kunnen wij heel veel uit halen. Wist u dat meer dan 70% van de storingen in een hydraulischsysteem wordt veroorzaakt door vervuilde olie, daarom wordt het ook wel het bloed van een hydraulischsysteem genoemd  

Wat halen wij uit de olieanalyse:

  • De kwaliteit van de olie op dit moment
  • Is de viscositeit nog volgens opgave van de fabrikant  (de viscositeit zorgt voor de smering en is afhankelijk van de temperatuur). Bij een aggregaat dat in een productieruimte  staat is een andere viscositeit nodig dan een aggregaat buiten. Daarom wordt in de olie V.I. (viscositeit index) verbeteraars toegepast .
  • Zijn de additieven nog volgens opgave van de fabrikant (de additieven worden aan de olie toegevoegd om een betere werking te krijgen en zijn olietype en -merk afhankelijk).
  • Hoe is de vervuiling van de olie, hierbij wordt gekeken naar alle niet in de olie thuishorende stoffen en deeltjes zoals bv water, silicium, natrium e.d. 
  • Zitten er veel slijtage-elementen in de olie, slijtage-elementen zijn metalen die door slijtage van het systeem in de olie komen zoals bv:
    • IJzer : slijtage pomp, motor, ventielen cilinders.
    • Koper : slijtage pomp, motor, lagerbussen cilinders
    • Aluminium : slijtage tandwielpomp of motor
    • Chroom : slijtage cilinder stangen, lagers, stuurschuiven
    • Tin : Lagerbussen
    • Lood : Glijlagers , additieven

Als u analyses over meerdere periodes naast elkaar legt kunt u bepalen welk slijtage element op loopt en kunt u preventief actie ondernemen op een moment dat het u uitkomt, kortom:

  • Minder storingen en stilstand, dus hogere productie
  • Kosten besparing door alleen olie te verwisselen als het echt nodig is
  • Langere levensduur en beter rendement van het systeem

 

Bij de deeltjestelling wordt er gekeken of de reinheid van de olie nog voldoet aan de waarde zoals de fabrikant op heeft gegeven. Dit gaat volgens de volgende normen:

ISO 4406 (International Standard Organisation)

NAS (National Aerospace Standard)

Hierbij wordt er geteld hoeveel deeltjes er van een bepaalde grootte in 100 ml olie zitten. En dit wordt vertaald naar een NAS of ISO reinheidsklasse bijvoorbeeld ISO17/15/12 of NAS 6. Hoe hoger het getal hoe meer deeltjes er in de olie zitten.

Voor een systeem met een tandwielpomp is een andere NAS/ISO klasse nodig dan voor bijvoorbeeld een systeem met servo-ventielen.

Is de reinheid niet volgens de opgegeven klasse dan kan de olie gefilterd worden of worden vervangen. Hiervoor wordt dan in overleg met de klant een plan gemaakt. Als u deeltjestellingen over meerdere periodes naast elkaar legt kunt u bepalen of u filtering voldoet. Loopt de telling op dan zijn de gebruikte filters niet toerijkend en kan er voor een ander filter of een andere manier van filteren worden gekozen.